Reisje naar Edinburgh

vrijdag 27 maart 2015 |


edinburghhh Long time no see! Een week geleden kwam de vorige blogpost online, maar er was een reden voor: ik ben een aantal dagen naar Schotland geweest met school! Naar de hoofdstad, Edinburgh, om precies te zijn. Ik wist dat de vorige tto 3-klas ook naar Edinburgh was geweest, maar ik wist weinig van de stad (niet eens dat het de Schotse hoofdstad was, oeps). Nu ik er vier dagen heb gespendeerd ben ik natuurlijk een expert op het gebied van de geschiedenis van Edinburgh. Nee, dat ook weer niet, maar ik heb wel veel geleerd en het belangrijkste: het was superleuk en relaxt met de klas. Jammer dat dit ons laatste tto-reisje was.

Hier is dan het verslag van mijn dagen. Ik heb veel leuke dingen meegemaakt dus is de blogpost iets langer dan normaal, maar hopelijk vinden jullie het leuk om te lezen! Het gaat gebeuren dat ik veel vergeet in het verslag te zetten, maar de belangrijkste dingen vermeld ik sowieso. De foto's zijn met mijn telefoon gemaakt: foto's met mijn camera zouden mooier zijn geworden, maar die paste niet meer in m'n koffer. Al benieuwd naar mijn belevenissen?

edinburgh1


Zondag 22 maart
Om 07:45 verzamelden we op het station om met de trein naar Schiphol te gaan. Helaas reden de treinen niet door een ongeluk en moesten we uiteindelijk met de auto werden gebracht door ouders. We waren op tijd in het vliegtuig, al was het nog eventjes stressen. De vlucht ging goed en rond een uur of 12 (lokale tijd) arriveerden we in Edinburgh. Met de bus werden we naar ons hostel gebracht. Ik sliep op de kamer met alle meisjes van de klas, heel gezellig! Heel lang bleven we er niet, want we gingen alweer door naar een soort show met optische illusies. Kan het niet zo goed omschrijven, maar het was leuk! En als we helemaal naar boven gingen hadden we een mooi uitzicht over de stad. Op de terugweg naar het hostel kochten we nog even wat gezond voedsel (uche uche) voor de komende dagen. Ik had al een kilozak paaseitjes meegenomen, die nog is opgegaan ook (#teamwork). De eerste avond aten we trouwens bij een all-you-can-eat-restaurant. Prima hoor: sushi, pizza, patat, macarons en marshmallows.. ik heb me niet ingehouden. 

edinburgh2
Maandag 23 maart
We gingen naar Edinburgh Dungeon! Ja, het spookhuis. We kregen een tour door het donker, wat best creepy was, maar niet zo eng dat ik een huilend het gebouw uit rende, hoor. Daarna aten we broodjes die we 's ochtends hadden gesmeerd en kregen we een city tour. Veel gezien van Edinburgh, en geleerd over de geschiedenis! Ik klink echt enthousiast over die geschiedenis, maar het waren leuke verhalen over heksen en zo. Edinburgh is echt een stad van de oude, mysterieuze verhalen. Na de tour gingen we terug naar het hostel, redelijk op tijd zodat we wat opdrachten konden maken (die moesten we namelijk ook doen) en gewoon om wat te chillen. We zouden 's avonds naar de bioscoop gaan, omdat we een film review moeten schrijven, maar uiteindelijk keken we We're The Millers in het hostel. Zo'n komedie. Vraag me niet hoe ik daar een review van 500 woorden over kan schrijven... het was wel heel gezellig. We aten ook pasta en salade, lekker op de bank. 

edinburgh3
Dinsdag 24 maart
De derde dag vond ik de leukste, denk ik, al had ik dat niet verwacht. We gingen met de trein naar de kust, naar North Berwick, om een Seabird Centre te bezoeken. Zeevogels zijn nou niet mijn grootste interesse, maar aan de kust was het heerlijk! We hebben heel veel foto's gemaakt bij de zee en van het zonnetje genoten. We lunchten ook bij het Seabird Centre en toen gingen we weer naar Edinburgh. We bezochten ook de National Portrait Gallery nog even, die in dezelfde straat zat als het hostel. We aten bacon & eggs in het hostel en 's avonds hadden we nog een tour door het donker, de 'murder & mystery tour'. Klinkt lekker eng, maar dat viel wel mee, de gids was alleen eng verkleed.

edinburgh4
Woensdag 25 maart
De allerlaatste dag... huilhuil. We moesten alweer de koffers inpakken. We bezochten nog wel Our Dynamic Earth, een soort museum over de science en geschiedenis van onze aarde. Best interessant! Toen gingen we met z'n allen bij KFC lunchen, gezelligheid ten top, haha. Maar we hadden wel even een stevige lunch nodig. We kregen ook nog wat shoptijd, maar dit was maar een uurtje en we hebben niet zo kunnen slagen, dus ging ik uiteindelijk weer naar Starbucks met vriendinnen. Toen haalden we onze spullen op bij het hostel en gingen we naar Edinburgh airport. De vlucht verliep weer goed, maar bij het ophalen met de auto van Schiphol was er autopech. Daardoor kwamen sommigen (waaronder ik) 's nachts pas laat thuis, balen, maar kan gebeuren!

We zijn dus vier dagen weggeweest. Het waren héle chille dagen. Mijn andere schoolreisjes (wat klinkt dit leuk) naar Dublin en Londen waren ook geweldig, maar op een andere manier, denk ik. Edinburgh is minder bruisend, maar het is een stad met prachtige plekjes. Zo'n middeleeuwse stijl overal: een mooiere stad dan Londen, als je het mij vraagt. Niet zo massaal, maar mooi, rustig en niet al te groot - hoewel het de hoofdstad is. 

Een stad waar je zeker eens heen moet gaan, dus. Tenzij je alleen maar wilt shoppen, want het shoppen viel mij een beetje tegen (hoewel er wel een mooie, grote Topshop is!). Ik kijk in ieder geval met een glimlach terug op dit reisje en wil absoluut een keertje terug naar Edinburgh! Ben jij wel eens in Edinburgh geweest? 

23 opmerkingen:

Je kunt reageren met je Google- of Wordpress account, naam (en optioneel: website), of anoniem. Dankjewel voor je reactie! ♥

  1. Wat leuk om te lezen en te zien!!! Liefs, Jis

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had er ook nooit van gehoord oeps! Maar het lijkt me wel erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ziet het er daar mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ziet dat er mooi uit allemaal! Hele mooie foto´s! Ik zelf heb eigenlijk ook nog nooit gehoord van Edinburgh, haha, maar het lijkt me nu wel erg mooi om heen te gaan! Ondanks dat ik niet zo hou van Middeleeuwse dingen... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk zeg! Het ziet er heel mooi uit daar.. Ik zit op dit moment in Trento (Italië) voor school :)Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ah ziet er echt geweldig uit daar! Fijn dat je het leuk hebt gehad en je hebt mooie foto's gemaakt. Edinburgh lijkt me een interessante stad, zeker weten eentje die ik op mijn bucket list zet!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ziet er super leuk uit! <3

    XxX
    www.wendyvansoest.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha, ik zou dus absoluut wél huilend dat spookhuis uitgerend zijn en na die murder & mystery tour had ik waarschijnlijk niet meer durven slapen, haha. Ik ben zo'n bangerd wat dat betreft! Je telefoon maakt overigens prima foto's, haha!

    ♥♥♥ Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat gaaf dat je met school naar Edinburgh bent geweest. De foto's zien er super uit! Ik ben er zelf nog nooit geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat leuk dat je er bent geweest en reisjes gaan altijd veelte snel voorbij

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het ziet er wel heel mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Klinkt heel leuk! Op je foto's ziet het er ook erg mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben daar nog nooit geweest. Lijkt me zeker leuk om eens heen te gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ahw leuke foto's heb je gemaakt! Ik ben nog nooit in Edinburg geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Edinburgh lijkt me zo'n mooie stad! Superleuk verslag en inderdaad heel gezellig zo met de hele klas!
    X Emma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat gaaf dat je zulke toffe reisjes maakt met school! Edinburgh lijkt me een prachtige stad :) xo

    BeantwoordenVerwijderen
  17. leuke foto's! Heel leuk om te zien. Liefs, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat supertof dat je daarheen ging met je klas! Klinkt erg relaxed allemaal. Ik ben nog nooit in Schotland geweest ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ziet er tof uit, en sushii <3333

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat leuk! Ik ben er nog nooit geweest, maar het ziet er leuk uit daar

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ziet er echt uit als een leuke stad! Leuke foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Gaaf dat je daar heen was! Ik had op de middelbare school maar een buitenlandse excursie gehad en dat was naar London. (nu alweer 5 jaar geleden) Op het MBO heb ik nog geen buitenlandse excursie gehad terwijl ons dat al wel meerdere keren beloofd is *zucht*

    BeantwoordenVerwijderen