Hoe ik drie jaar TTO ervaarde

donderdag 4 juni 2015 |


tto1 Hopelijk verveel ik jullie niet met mijn persoonlijke posts over school en dat soort dingen, maar nu het einde van het schooljaar nadert leek het me leuk om over de afgelopen drie schooljaren te schrijven. En dan vooral over TTO (tweetalig onderwijs, in case you didn't know). Eigenlijk weet ik het nog heel goed, de grote eerste ontmoeting met mijn klas. Het was in juni 2012. Alle meisjes leken me wel aardig, maar de jongens, wát een nerdjes. Allemaal twee koppen kleiner dan de meisjes die in mijn klas zouden komen - wat nu niet meer bij alle jongens het geval is, haha.

In 2012 begon dus mijn eerste schooljaar op de 'grote school', en ik was vreselijk serieus. Dat ben ik nu nog hoor, maar wel in mindere mate, haha. De hele klas was serieus. We zaten constant via Twitter onze cijfers te delen, in de hoop dat we de toetsen een beetje goed gemaakt hadden. En toen kwam Londen - ons eerste TTO tripje. In totaal hebben we drie TTO-reisjes gemaakt, naar Londen, Dublin en Edinburgh. Allemaal waren ze op hun eigen manier heel tof. Maar Londen was misschien nog het meest bijzonder, omdat alles nieuw was. Ik was nog nooit met school zo ver weg geweest, en nu gingen we zomaar naar Londen! Volgens mij was er daar geen enkel moment wanneer ik niet aan het genieten was. Het was zo leuk, in een grote stad, met je klas. Zelfs de opdrachten deden we met enthousiasme en elke avond bedachten we met z'n allen wie het meest Engels had gesproken die dag. Diegene kreeg niet eens een prijs, maar bijna iedereen was fanatiek met dat Engels praten.

Wat dat fanatisme betreft, is er veel veranderd. Vanaf vorig jaar werden zesjes ook goed, en was niet iedereen meer zo blij met tweetalig. De motivatie om Engels te spreken ging een beetje weg. In de tweede gingen we naar Dublin, en ook dat was heel gezellig, maar de leraren waren er niet blij mee dat we vaak (lees: altijd) vergaten Engels te spreken. Ze dreigden om ons dan een onvoldoende voor European International Orientation te geven, wat uiteindelijk niet eens gebeurde. Het tweetalig was wat minder nieuw en we hadden het idee zwaarder werk te krijgen dan de normale vwo-klassen, wat af en toe wat protest opleverde.

tto2
Toen kwam 3 vwo, waar velen een beetje naar toegeleefd hadden, want het was het laatste TTO-jaar. En ook het jaar van hét Cambridge examen. Ik raak altijd in de war door al die verschillende afkortingen, maar 't zijn dus de Cambridge International Examinations (CIE). De dag van het eerste examen, het waren er twee, kwam ik als laatste binnen omdat ik in de war was van de tijden - in elk geval was ik nét op tijd voor 08:30, als het zou beginnen. We kregen 70 minuten en het was vreselijk, haha. Uiteindelijk moesten we een artikel verzinnen over wild life. Zonder enige informatie moest ik 'even' wat schrijven over wild life, dus ik maar wat bedenken over ijsberen en CO2-uitstoot en zo. Eén groot onzinverhaal naar mijn idee, en na het examen kon ik wel huilen. Níet gedaan, maar ik dacht wel dat ik het verpest had en het hielp ook niet echt dat het wél goed ging bij de rest.

Hoe dan ook moest ik de moed niet opgeven en tijdens het tweede examen, de volgende dag, eventjes gaan knallen. Je moest een verhaal lezen en vragen beantwoorden. Quotes en voorbeelden geven, dat soort dingen. Gelukkig ging het deze keer beter. Niet 'wow! dat ging geweldig!'-beter, maar wel beter. Maar ik was toch bang dat ik door het eerste examen niet zou slagen...

Mei vloog voorbij en toen was het juni, de maand waarin we de uitslag zouden krijgen. Ik verwachtte pas ergens in het midden van de maand, maar op 2 juni al kwam onze lerares Engels in een les om te vertellen dat iedereen was geslaagd. Blijheid!!! Ze had taart meegenomen en terwijl ze de uitslagen ging voorlezen, zat ik aan de chocoladetaart. Yum.

dublini
Ik had een 6. Máár geen Nederlandse 6, maar een Engelse 6. Het CIE werd in Engeland nagekeken en daar gaat het cijfersysteem van 1 tot 6. En ik had gewoon een 6!!!! In Nederland zou je dan een 10 zeggen, maar ik weet wel zeker dat ik niet alles goed had, dus ik denk dat je met een paar fouten ook nog afgerond een 6 kon hebben (het was gebaseerd op het gemiddelde van 4 cijfers). Mijn lerares Engels vertelde al dat er iemand met een 6 bijzat, en ik zat al blij te zijn voor de gelukkige - was ik het zelf! Ik kan het nog steeds niet helemaal geloven, haha (klink ik heel hysterisch nu? Niet mijn bedoeling). Ik denk nog steeds dat er een cijfertje voor moet staan, dat het toch een 3.6 of zoiets was, hihi.

Maar dat moet ik mezelf niet zeggen. Ik moet alleen maar trots zijn. En dat ben ik ook wel, vooral als ik terugkijk naar het begin van vwo 1. In de tussentijd schreef ik allerlei essays, reviews en toetsen in het Engels en is alles enorm verbeterd. Niet alleen bij mezelf, maar bij de hele klas. Heel tof dat iedereen is geslaagd en zo happy was!

Mijn bedoeling was eigenlijk om meer over de drie jaar TTO te schrijven, maar het ging toch vooral over het CIE examen. Anyways, het waren leuke jaren. Soms met wat struggles, maar ik heb geen spijt dat ik tweetalig ben gaan doen. Je hebt er toch veel aan en ik kan het iedereen aanraden! Vanaf de vierde stopt TTO, maar ga ik wel verder met Cambridge Engels, waarvan later weer een ander examen komt.

Doe jij ook TTO (of heb je het gedaan)? Waarom wel/niet? 

xoxo, Luna.

13 opmerkingen:

Je kunt reageren met je Google- of Wordpress account, naam (en optioneel: website), of anoniem. Dankjewel voor je reactie! ♥

  1. Ik zit nu op gewoon VWO, maar dat is ook al eigenlijk te moeilijk voor mij dus ga ik volgend jaar naar HAVO ;)
    Het lijkt me wel leuk om Engels te praten, maar na een jaartje ben je dat inderdaad ook wel zat! Liefs Lotte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aah gefeliciteeerd! Ik doe geen tto maar een soort extra engels klas. Uiteindlijk ga ik een hoger examen doen (ik denk degene waar jij nu naar toe werkt) maar dan twee jaar later, in de vijfde. Dat is alweer volgend jaar, super spannend dus! Je hebt er twee, CAE en CPE. CAE is iets van 'Cambridge advanced Exam' en CPE is iets van 'Cambridge Professional (?) Exam'. Het komt erop neer dat dit de twee hoogste examens zijn (CPE is hoger dan CAE en komt neer op 'moedertaal', ontzettend lastig dus) en ik er ontzettend bang voor ben. Je mag er maar één doen, en ik ga de CPE doen. Ik heb er echt helemaal géén zin in!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaa klopt, ik doe volgend jaar ook CAE en later nog CPE! Dus eigenlijk was CIE nog maar 't begin.. knap dat je CPE gaat doen, je kunt het! <3 (al duurt het nog eventjes)

      Verwijderen
    2. CPE is volgens mij iets van Proficiency, en dat is inderdaad superhoog, wow! Succes<3

      Verwijderen
  3. Leuk artikel! Ik zou wel TTO gedaan willen hebben, maar op mijn school hadden ze dat helaas niet. Ik ben wel eens op eigen houtje begonnen aan zo'n Cambridge cursus (CIE) van het LOI, maar nooit afgemaakt (dat was in de zomervakantie van groep 8 naar de 1e haha!)
    Maar wat een prachtcijfer zeg, daar mag je echt trots op zijn!
    X Emma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw! Super knap hoe je dit hebt volgehouden! Is vast een goede ervaring voor later!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn dat je geslaagd bent voor je examen en ook nog met zo'n mooi cijfer! Gefeliciteerd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat goed van die 6, ontzettend knap! Sowieso knap dat je dit onderwijs gevolgd heb, ik kende het niet zo goed, nu wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk, zelf doe ik het zelfde als Naomi van Kleef, alleen zit ik nog in de eerste klas :-) Gefeliciteerd met je 6!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heee superleuke blog! Ik ben zelf net ook geslaagd met een 6 voor de CIEs en ik ben echt superblij! Ik neem aan dat je nog wel een outfit post van je certificaat uitreiking ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Klinkt erg interessant! Ik heb gewoon vmbo-tl gedaan haha :p

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gefeliciteerd! ik zit nu ook in 3 TTO maar in plaats van het Cambridge examen krijgen wij Anglia Exam (komende donderdag al whaa :o ), Onze leraren hebben echt met precies hetzelfde gedreigd toen we geen engels spraken enzo. Het is eigenlijk best raar, want engels is een leuke taal om te spreken, maar uit luiheid ga je inderdaad toch nederlands praten

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gefeliciteerd! ik zit nu ook in 3 TTO maar in plaats van het Cambridge examen krijgen wij Anglia Exam (komende donderdag al whaa :o ), Onze leraren hebben echt met precies hetzelfde gedreigd toen we geen engels spraken enzo. Het is eigenlijk best raar, want engels is een leuke taal om te spreken, maar uit luiheid ga je inderdaad toch nederlands praten

    BeantwoordenVerwijderen